Publisert Legg igjen en kommentar

Softsjakler

LAG EN SOFTSJAKKEL

DETTE TRENGER DU:

  • HMPE-tau 5mm
  • en kvass kniv eller ei svært god saks
  • en trebit til skjærfjøl
  • spleisenål av ståltråd (Evt. D-splicer eller Selmanål hvis du er fin på det)

FRAMGANGSMÅTE for sjakkel med 70 mm åpning)

  1. Kutt en lengde på 90 cm 5 mm hmpe
  2. Finn og merk midten
  3. Splitt med nåla ca 10mm fra merket
  4. Trekk 1 gjennom 2
  5. Dra strypløkka sammen over en blyant, skrutrekker eller taubit og likerett
  6. Mål ut ca 80 mm, splitt og trekk ende 2 gjennom ende 1
  7. «Begrav» 1 inni 2 i ca 100 mm lengde
  8. Likerett og lag karrakstikk
  9. Utvid karrakstikk til diamantknop
  10. Massér, likerett og stram for hånd til knopen blir jevnt rund
  11. Etterstram eventuelt med kraftig skrutrekker i skrustikke
  12. Kutt vekk endene ca 10 mm fra knopen

LENGDER

Når vi snakker om lengder, handler det om innvendig lengde (diameter) i låst stilling, og den store fordelen med å kunne lage softsjakler sjøl, er at du kan lage dem akkurat så store som du trenger dem.

Eksempel: Typisk 65-70mm softsjakkel lages av en lengde på 90 cm 5mm tau. Åpnet er sjakkelen ca 150 mm lang mellom strupeløkke og diamantknop. Selve knopen stjeler vel 100mm, mens endene du strammer knopen med (klippes bort etterpå), er 150 cm. Alle mål x 2.

Diamantknopen og endene du klipper vekk er konstanter i regnestykket. Skal du lage en sjakkel med annen innvendig åpning, er det bare ett mål som skal justeres. NB: Andre tykkelser på tauet endrer målene noe.

Dimensjoner å ha for hånden i båt: 3 og 5 mm HMPE, mest vanlig i båter på vår størrelse. Skal du bare ha én dimensjon, gå for 5 mm.

Min erfaring: Til sjakler mindre enn 60mm innvendig diameter funker 3 mm HMPE-tau bedre.

HVA ER HMPE-FIBER?

HMPE (High Modulus PolyEthylene) er en samlebetegnelse på syntetisk tau med ekstra lange – og dermed ekstra sterke – molekyler.

Utgangspunktet er et UHMwPE (Ultra High Molecular weight PolyEthylene)-fiber utviklet for ca 25 år siden. De senere årene har prisen gått ned, og det «eksotiske» ekstremt sterke tauet er blitt alment eie.

Sterkere enn stål, likevel mykt og snilt mot gelcoat, briller, tinninger, tenner (!) og hender, eller innretninger på båten. HMPE-tau kommer i mange utgaver, med større og mindre brudd- arbeidsstyrker, de tåler skav og slitasje forskjellig, og de kommer med forskjellig coating for å tåle sollys, salt og andre påkjenninger bedre.

Gullstandarden har vært Dyneema SK38, senere oppgradert til SK75, SK78, og SK99, betegnelser brukt av varemerket Dyneema. Hver oppgradering har medført en økning av bruddstyrken på ca 25 prosent. Standarden beskriver et sett krav til bruddstyrke, slitasjemotstand og motstandsdyktighet mot uv-lys. Jo høyere nummer, desto sterkere, mindre strekk og mer motstandsdyktig mot sollys og skav.

Spectra, Zylon og Amstel er navn på tilsvarende HMPE-fibertau. Mange tau-produsenter, som Marlow, Liros og Robline har egne betegnelser.

Vekten er en tidel av tilsvarende diameter i stål. Rett fra tvinnemaskinen på fabrikken er produktet som en fjær, men gjennomgår en viss pre-strekk eller varmvalsing før bruk. Prisene varierer fra greit rimelig til egen post på statsbudsjettet.

HMPE-fiber melder seg på til stadig flere bruksområder, både i løpende og stående rigg. Overalt der du ser en sjakkel eller strekkfisk om bord, kan det være en åpning, til og med en fordel, å skifte til en softsjakkel. Hundrevis av kombinasjoner er å se, for eksempel sammen med lavfriksjonsringer.

OBS! Å kombinere materialer i stående rigg er ikke å anbefale. Å bytte ut stålvantene til ei mast av aluminium med HMPE bærer galt av sted – særlig her nordpå. Som alle vet krymper stål og aluminium i kulde, fra vinter til sommer kan det dreie seg om 10-12 millimeter på ei typisk 18-20 meter høy mast. Det fine er at stål og aluminium krymper i takt, du kan regne med å beholde samme forspenning i riggen (tuning, eller det nesten meningsløse uttrykket «riggtrim», som er mye brukt selv blant proffer) gjennom årstidene, fra pluss 20 til minus 20 grader Celsius. Sånn omtrent. Problemet med HMPE er at fiberet oppfører seg motsatt, det strekker seg i kulde og krymper i varme! En «sommerstemt» rigg kan dermed bli slakkere mot vinteren, når tingene har beveget seg ut av grunninnstilling med kanskje 20 millimeter til sammen.

BRUDDSTYRKER

HMPE-fiberet har ekstremt lange molekyler, som sørger for enorm strekkstyrke. Ved fullt pådrag kan du forvente forlengelse på bare et par prosent, tauet er ekstremt stumt. Det er dermed særdeles egnet til både stående og løpende rigging, og du kan gå så langt ned på dimensjoner at sytrådfølelsen melder seg (eksempelvis var lensetaklene på Villanda 7 mm, og ble stramma med dobbelarm på en 46 ST Andersenvinsj med lavgear).

Men HMPE ryker også – som alt annet. Akilleshælen er relativt lavt smeltepunkt. Varme får molekylene til å skille lag – tauet ryker, ofte der tau er koblet i tau, blir introdusert for knuter, eller festes til tynne metallfester.

Bruddstyrke kan enklest ses på med begrepet MBL, Minimal Breaking Load, det vil si den laveste belastningen du kan forvente at tauet ryker på. Arbeidsbelastning er antall kilo du ikke bør overstige over tid. Tauets faktiske bruddstyrke er typisk tregangen av det vi finner i tabeller.

Veiledende bruddstyrker på HMPE (SK78):

  • 3mm 1,4 t
  • 4mm 2,4 t
  • 5mm 3,4 t
  • 6mm 4,8 t
  • 8mm 7,3 t
  • 9mm 9,3 t
  • 10mm 10,9 t

En knute eller hvis tauet ledes over en kant kan du regne med femti prosent lavere MBL.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.