Harstadseilasen 2019 ble en søkkvåt og travel affære. Vindstille var varslet tidlig på dagen, derfor ble det enighet om å seile en avkortet bane i en trekant med start fra Harstad havn, rundt Tjuvholmen og Måga, og så tilbake til havna.
Åtte båter stilte til start for å kappseile, mens tre båter deltok i seilas-klassen, som tok fatt på banen uten tidspress.
Selv med avkortning ble det det vanskelig å fullføre to runder rundt for alle båtene, som var målet. I ratingklasse 1 (mindre båter) kom alle fire båter seg rundt – men ikke uten pinefull, lang ventepause i like foran mål. I ratingklasse 2 nådde bare to av båtene målet med to – litt lengre – runder.
Resultater Harstadseilasen 2019
Fordelen med å seile to korte runder i stedet for den tradisjonelle banen Harstad – Rollnesbøen – Dyrøysundet – var at båtene hadde god kontakt med hverandre store deler av seilasen, og at havnebassenget gjennom dagen var pyntet opp av 11 båter i frisk seilas store deler av dagen.
Narvikbåten Ariel med skipper Bernt Mathisen ble gjorde en flott figur i konkurransen, og håpet er at flere både fra malmbyen og omliggende steder og byer i framtida finner veien til en av de flotteste og mest varierte – og utfordrende – seilarenaene vi har.
Vinden – når den blåste, holdt seg på sør-sørøst, og varierte fra null til fire sekundmeter.
Men mest kommer kanskje Harstadseilasen 2019 til å huskes som en av de våteste. Et påståelig, innpåslitent striregn, som varierte fra søkkvått til dyvått, krydret stemningen på fjorden gjennom stort sett hele dagen.