Vidar Dinesen tok et par telefoner, og så var det gjort. Kystverket tok ansvar, og går i gang med å fikse overrettmerket på Svartskjær, som klubben bruker til startmerke.
«Æ har jo engasjert mæ litt med å få sjaina opp overrettmerkan på Svartskjæret – de merkan vi bruke ved start- og målgang på onsdagsregattaene. No ser det pinadø ut tel at æ har fått napp. Saken e no sendt til Kystverket avd. Nordland. Dem har erkjent sitt ansvar for merkan. Da e det bare å vente på at dem har et vedlikeholdslag i området :-), skriver han på Harstadseils facebookgruppe.
Glimrende jobba av Dinesen! Overretten på Svartskjær utgjør nordpunktet i Harstadmila, ei 1852 meter lang løype som går i en rett strek nord-sør. Fartsmila står avmerket på offisielt kartverk, det er muligens derfor Kystverket anser at det er et ansvar å holde merkene i orden.
Å gå fartsimila i begge retninger er/var fast innslag på enhver jomfrutur for et nybygg, eller for en hvilken som helst båt som hadde vært på verksted i Harstad.
Æ trudde det va fiksa ja. Men når dem innad i Kystverket plutselig ikke var enig likevel, så ble det brått grunnstøting her. Han fra område Troms sa det var Kystverkets ansvar og sendte saken tel Nordland for utførelse. Men han va altså ikke enig gitt. Merkan e visstnok noe som Kaarbøverkstedet satte opp i si tid og e deres ansvar. Ergo så e det no ingen som eie merkan, ingen som vil sjaine dem opp. Det va ikke få e-posta som plutselig ramla inn i boksen etter at æ trudde saken var løst. Felles for dem alle fra Kystverket og Statens Kartverk – ingen har og ingen vil ta ansvar for merkan 🙁