Jatakk, begge deler! Men hvordan? Polardiagram for båten din kan gi noen – teoretiske – svar.
Ved å studere polardiagrammer, som viser farta du ut fra skrogtype, kjølplan, seilareal og en rekke andre faktorer burde få ut, kan du få et hint om hvilken kryssvinkel som gir mest fart/høyde.
En sjekk av polarene for Villanda fødte noen tanker. Kommentarer mottas med takk!
Vi visste at Villanda har en svakhet på høy kryss, og polardiagram for en Rainbow 42 med Villandas nøyaktige mål viser at en kryssvinkel på rundt 45 grader ved 5 sekundmeter vind gir størst fart.
Hun skal være i stand til å omsette fem sekundmeter vind (9 knop) til ca 7,5 knop.
Hun klarer godt å gå høyere, men da mister hun veldig mye fart, noe polarene også viser.
Skal man tro diagrammet, ser vi at 47-48 grader gir mest uttelling i forhold til høyde og fart. Når kryssvinkelen øker fire-fem grader (opp mot 40 grader sann vind), mister vi to knop. Det betyr at å “tryne” med denne båten er eksepsjonelt dyrt i en regatta. Det ulykksalige er at vi på denne vinden har utrolig smal sektor å seile maksfart på. Hvilket setter nesten umenneskelige krav til en superstødig og årvåken rormann.
Tilsvarende ser vi at hun i unnavind skal kruse omkring 9 knop. Ofte klarer vi mer fart enn så, og med litt skjæring i spinnakeren er 5 sekundmeter skrur vi på selve storturboen. Toppfart hittil: 16 knop på en unnavindssurf på et søralegg utafor Tjuvholmen.
Med spinnaker skal sannvindsmålern aldri over 140 grader. Vi får lære oss å jibbe en hel masse. Kanskje så mye som hvert andre minutt. Det blir lite fartstap av en spinnakerjibb, så her er det bare å hive seg i trening.
Lett vind
I lite vind, ca 3 msek, er det litt annerledes. Vi har betydelig bredere maksfart-sektor, og kan krype og falle opp og ned på vinden en hel masse uten å miste mye fart.
Klarer vi å holde henne et sted mellom 45 og 55 grader sann vind, får vi mest ut av høyde/fart.
Unnavinds skal vi ikke lenger ned enn 130-135 grader, viser teorien. Det betyr enda hyppigere jibbing på unnavindslegg i svak vind.
Sterk vind
Når vinden stiger til 9 meter i sekundet (17 knop), er verden en helt annen. Polardiagrammet er litt misvisende, ettersom “rotet” i høyden kommer av at vi fortsatt har full seilføring. Det vil nok lønne seg å hive opp en stiv toer eller treer foran, og med lite folk i båten kan det lønne seg å hente ned storseilet med et rev. Erfaringa er at hun blir fryktelig topptung i sånn vind, som kan kompenseres med rumper på rekka, men hvem har ovetflod av RPR i et trengsmål?
Med redusert seilføring vil Villanda krysse betydelig høyere, men ikke så høyt som kryssbeist som f. eks “Aja” eller “Hayabusa”, for ikke å snakke om “Bris”. Motsjø vil også være en faktor. Villanda tryner veldig fort i motsjø, så her er det bare å legge unna og satse på distanse. Polarene viser at hun ikke har så veldig mye å gjøre i høyden.
Oppsummert: Krype og lure høyde i lett vind, og skjære unna. Jo hardere vind, desto rommere – og raskere, men lenger – kryss.
Og trimme. Trimme til vannblmmene spruter.
Polardiagrammene er hentet fra PolarDesigner, hvor du kan regne ut hva som gjelder for din båt. Det er litt knotete å legge inn data, og nettsida sparer ikke på båten din. Jeg tok skjermdumper av resultatene, som du ser i dette innlegget.
Polardiagrammer finnes for de fleste båter, men vil du lage dine egne helt gratis kan du ta en tur påPolarDesigner.org.
—–
Flere tips om seiling, båter, håndtering, taktikk, strategi, trimming, navigasjon, langtur, seil og alt sånt som e viktig i livet? Tips harstadseil, så lager vi en kompetansebank.
Legg igjen en kommentar