NORLYS har vasket databasen sin, og korrigert en masse LYStall. Har du sjekket ditt i det siste?
Her er brevet fra NORLYS i sin helhet:
Vi har i LYS systemet hatt flere båter som har hatt avvik i forhold til Norsk Standard og ikke minst LYS reglene. Dette skyldes at det har ikke hatt noe automatisk sjekk av båtene registrert på www.seiling.org.
Feilene vi har hatt i systemet har som oftest blitt liggende helt siden NORLYS ble etablert og på mål fra Norges Seilforbunds system. Vi har i vinter arbeidet med å ”vaske” databasen for å finne ut hvilke båter dette gjelder. Vi har nå, på fredag, oppdatert databasen slik at den gjør automatiske korrigeringer. Mange, mellom 800 – 900 båter, vil da oppleve at feil som har ligget i systemet uten å bli straffet nå er blitt ”oppdaget” og båtene får tilegg i LYS-tallet. Slike tillegg står beskrevet nederst i målebrevet.
Automatisk justering av LYS tallet ved avvik på båt innbærer at en båt til enhver tid har korrekt LYS tall i forhold til det utstyret som er i bruk. Ved endring av seilkonfigurasjon/deaktivering/aktivering av seil hvor det er avvik fra båtens standard/LYS Regler vil avvikene summeres opp og bli lagt til båtens LYS tall. Det vil ikke bli gitt større tillegg enn 0,02. De automatiske tilleggene vil være max 0,01 for
båt/rigg og 0,01 for seil. Blir det store avvik behandles disse spesielt av LYS Komiteen. Båter får ikke tillegg i måltallet for utstyr som ikke er i bruk. Eksempelvis for kan et for stort seil deaktivers (tas ut av bruk) og tillegget vil da automatisk tas bort . Heretter vil det ikke bli sendt ut e-post grunnet endring av LYS med basis i avvik/konfigurasjonsendring
Heretter vil det ikke bli sendt ut e-post ved endring av LYS med basis i avvik/konfigurasjonsendring. Det er opp til arrangører og seilere å sjekke LYS tallet som til en hver tid er gjeldene for båtene.
NORLYS skjønner frustrasjonen for de som får tillegg, men vi tror at generelt er alle opptatt av at vi får ærlig seilas. Vi tror at seilerne vil korrigere feilene enten ved å få feilen kontrollmålt av godkjent måler eller ved å korrigere utstyret slik at det blir innenfor
regelverket. På denne måten vil systemet vårt bli bedre og vi kan få et målesystem som enklere kan brukes til å gi en best mulig service tilbake til seilern.
Oversikt over målere finner du på www.seiling.org
LYS-komiteen